۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگی
  • شناسه : 3061
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
  • 879 بازدید
  • ارسال توسط :
اسکو » آذربایجان شرقی و « اسکو محلۀ آمل مازندران »

اسکو » آذربایجان شرقی و « اسکو محلۀ آمل مازندران »

اسکو » آذربایجان شرقی و « اسکو محلۀ آمل مازندران » از: مهدی عارفی اسکوئی « ایشیق » « اسکو محله » در استان مازندران در کوهپایه‌ جنگلی قرار گرفته است. این محله یکی از قدیمی‌ترین محلات شهرستان آمل است که در دهستان بالا، خیابان « لِیتکوه » واقع شده است. دهستان لِیتکوه در سال […]

اسکو » آذربایجان شرقی و « اسکو محلۀ آمل مازندران »

از: مهدی عارفی اسکوئی « ایشیق »

« اسکو محله » در استان مازندران در کوهپایه‌ جنگلی قرار گرفته است. این محله یکی از قدیمی‌ترین محلات شهرستان آمل است که در دهستان بالا، خیابان « لِیتکوه » واقع شده است. دهستان لِیتکوه در سال ۱۳۹۰ به همراه چند روستای دیگر تبدیل به بخش شده و نام « بخش امامزاده عبدالله » را بر خود گرفته است. اسکو محله بر اساس آمار نفوس سال ۱۳۹۰ با جمعیت بالغ بر ۴۵۰۵ نفر از بخش‌های پر جمعیت مرکز بخش تعیین می‌شود. این محل در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی آمل قرار دارد.

روح‌اله زادۀ کردی در پایانامه‌اش به نقل از گیلانی می‌نویسد که اهالی « اسکو محله » در زمان « شاه طهماسب اول » به این منطقه مهاجرت کرده‌اند! – از کتاب ( اسکو محلۀ آذربایجان تا اسکو محلۀ آمل، نوشتۀ صدراله اسکو )

لازم به یاد آوری است که جناب « صدراله اسکو » چند سال پیش با یکی از شخصیت‌های اسکو محله به شهر اسکو ( آذربایجان ) مسافرت کرده بودند. و در مدت اقامتشان در اسکو در چند نوبت با بنده با محوریت بررسی « رابطه اسکو آذربایجان با اسکو محلۀ آمل » پرداختیم. ولی متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد. چرا که کوچکترین نشان مشترکی از مشخصات زبانی و فرهنگی یافت نشد. ضمناً اگر چنین قوم و قبیله‌ای اگر در زمان صفویه به آن منطقه مهاجرت می‌کردند لااقل چند کلمۀ مشترک یافت می‌شد. بر عکس حتی در فهم گویش فارسی آنها ما با مشکل مواجه می‌شویم. با انتشار کتاب ایشان به نام « از اسکو آذربایجان تا اسکو محلۀ آمل »، بنده طی نامه‌ای به ایشان در راستای چگونگی ارتباط این منطقه با یکدیگر نقاطی را متذکر شدم که در زیر می‌خوانیم:

« ای کاش در حین تحقیقات منطقه‌ای و بررسی‌های میدانی که طی سفر پر زحمت به شهر اسکو داشتید، نقطۀ قوت و نظریه تحقیقاتی تاریخی خود را بر چگونگی وجه مشترک ساکنین اسکو محله و اهالی شهر اسکو بعمل می‌آوردید. یعنی اینکه آیا در بین نقطه نظرها و حدس و گمان‌های فراوان، این سؤال را مطرح می‌نمودید که کدامین عنصر تاریخی، زبانی، لهجه، داستان، چیستان، ضرب المثل‌، ادبیات شفاهی، آداب و رسوم، نقل و قول‌های متفاوت از زبان گذشتگان در بارۀ چگونگی زندگی آبا و اجداد در سیر تاریخ ادوار مختلف، بایدها و نبایدها، اعتقادات مذهبی و دینی، باورهای شخصی و اجتماعی و فاکت‌های خیلی زیاد، کدام یک از اینها می‌تواند نویسنده و محقق را در دست یافتن به یک وجه مشترک و یک نظر نزدیک به هم یاری کند.

در حالی که در کتاب فوق چنین کار پژوهشی اتفاق نیفتاده است که هیچ، بلکه تنها به آمار و اطلاعات سایت‌های مختلف اینترنتی مراجعه شده است. از آنجائی که بر همگان آشکار است، اطلاعات اینگونه سایت‌ها هرگز بعنوان مطلب مستندی نمی‌تواند دلیل بر درستی و صحت موضوع تحقیقاتی نویسنده باشد.

جالب اینکه، نام فامیلی همه افراد اسکو محله در شناسنامه « اسکو » می‌باشد. یعنی هیچگونه پیشوند و پسوندی ندارند!

به عنوان مثال چندین نمونه از کپی شناسنامه اهالی اسکو محله جهت رؤیت به حضور تقدیم می‌گردد.اسکو » آذربایجان شرقی و « اسکو محلۀ آمل مازندران »

برچسب ها

پاسخ دادن