۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 3543
  • ۰۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
  • 308 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : اوشکایا
چالش شهرستان اسکو در بحران آب

چالش شهرستان اسکو در بحران آب

چالش شهرستان اسکو در بحران آب   پایگاه خبری اوشکایا   آب، الفبای ابادانی است اما زنگ تنش آبی همزمان در کشور در شهرستان اسکو از چند دهه پیش به صدا در آمده و با پیش بینی وقوع بحران آبی، آبادانی شهرستان اسکو خصوصا باغ شهر اسکو با تهدید جدی روبرو‌خواهد بود.   شهرستان اسکو […]

چالش شهرستان اسکو در بحران آب

 

پایگاه خبری اوشکایا

 

آب، الفبای ابادانی است اما زنگ تنش آبی همزمان در کشور در شهرستان اسکو از چند دهه پیش به صدا در آمده و با پیش بینی وقوع بحران آبی، آبادانی شهرستان اسکو خصوصا باغ شهر اسکو با تهدید جدی روبرو‌خواهد بود.

 

شهرستان اسکو دارای دو بخش مرکزی و ایلخچی هست که در بخش مرکزی، باغ شهر اسکو و شهر جدید سهند با جمعیتی بالغ بر دویست هزار نفر و بخش ایلخچی ۱۴هزارنفر خود جای داده است .

 

بحران آب یک تهدید بالفعل و بالقوه برای کشور محسوب می شود و در دهه اخیر تنش های آبی را با خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها، چشمه ها شاهد بوده ایم و خشک شدن بخش عظیمی از دریاچه ارومیه زنگ خطر را برای این شهرستان دامنه سهند به صدا در آورده است به نحوی که روستاهای بخش ایلخچی در حاشیه این دریاچه از دسترسی به آب مشروب و‌کشاورزی به شدت در تنگنا قرار گرفته اند.

در دو دهه اخیر شهر سهند با فقدان زیر ساخت های لازم خصوصا در زمینه آب به یکی از شهرهای پر جمعیت استان تبدیل شده و متاسفانه افرایش بی رویه جمعیت این شهر روز به روز ادامه یافته و اخیرا طرح مسکن ملی در این شهر کلنگ زنی گردیده و فاز پنج شهر سهند و طرح مسکن ملی نشانه ای بر افزایش هر چه بیشتر جمعیت در آینده نه چندان دور در این شهر و شهرستان بوده و عامل مهمی در بحران آبی شهرستان خواهد بود.

 

سالها پیش مرحوم دکتر جبار زاده استاندار اسبق استان در بررسی‌ مشکلات سهند به بحران آب اشاره نموده و آژیر خطر را به صدا در آوردند و متاسفانه در عمل به تذکر بجای استاندار فقید توجه نشد.

 

جبارزاده با اشاره به بازنگری طرح جامع شهر جدید سهند گفته بود: « با توجه به اینکه منابع آبی و سایر زیرساخت‌های موجود کفاف جمعیت را نمی‌دهد، انتقال ۲۵۰ هزار نفر جمعیت جدید به این شهر خیانت در حق مردم است”

استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرده بود : در حال حاضر شهر جدید سهند ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در طرح جامع انتقال، ۲۵۰ هزار نفر دیگر مد نظر قرار گرفته است که این شهر توان پذیرش این تعداد جمعیت را ندارد.

 

وی گفت: چهار حلقه چاه به علاوه سهمیه آب تبریز کفاف آب جمعیت را نخواهد داد ضمن اینکه شیب منفی شهر، مانع دفع فاضلاب می‌شود و همه اینها غیر اصولی بودن طرح جامع را می‌رساند.»

 

با این حال در سال ۱۴۰۰ اهالی سهند با قطعی های مکرر آب روبرو بودند.

که صد متاسفانه مسئولین در شرایط بحرانی باز به فکر حفر چاه های عمیق هستند

در حال حاضر و بر اساس خبرهای غیر رسمی تعداد ۱۵ حلقه چاه عمیق در شهر سهند وجود دارد و هر ساله چهار حلقه برای رفع نیاز مردم هم اضافه میشود.

و در چند ماه گذشته حفر چند چاه در منطقه اسفنجان اعتراضاتی را در فضای مجازی بدنبال داشت.

 

با این شرایط متولیان امر آگاهانه و با دستان خود باغ شهر اسکو را با وجود چشمه ها و باغاتی با قدمت تاریخ اسکو به نابودی می کشانند و باغ شهر اسکو را فدای افزایش جمعیت در شهر سهند می می کنند.

 

افزایش جمعیت سهند و حفر چاه های عمیق در دراز مدت ظلم آشکار به مردم اسکو‌ و سهند می باشد.

 

طبق اظهارات کارشناسان تامین آب مردم شهر سهند از منابع آب زیر زمینی کار غیر اصولی بوده و باعث آسیب جدی به چشمه ها و باغات خواهد شد بگونه ای که در سال های اخیر شاهد خشک شدن چشمه هایی همچون رستاق، دباغلار، و سایر …..چشمه ها در محلات فسقندیس و میلان بوده ایم و تا کنون هیچ برنامه و طرحی برای احیا چشمه های قدیمی شهر اسکو اجرا نشده است و در آینده نه چندان دور بر تعداد چشمه های خشک اسکو و همه روستاها افزوده خواهد شد.

 

اخبار منتشر شده و کلنگ زنی ها اخیر نشان میدهد که باز هم شاهد افزایش بی رویه جمعیت در سهند خواهیم بود.

 

حال سوال این است که چه راهکار اصولی برای تامین آب برای مردم شهر سهند وجود دارد که سفره های زیر زمینی و منابع اب موجود را دستخوش بحران نسازد؟

و چه کسی پاسخگوی بحران آبی در آینده نه چندان دور خواهد بود؟؟؟؟

 

در کنار کمبود بارش ها و در سایه بی توجهی مسئولین و عدم برنامه ریزی و آینده نگری پیش بینی میشود مشکل تامین آب در چند سال آینده به یکی از مشکلات و چالش های بزرگ این شهرستان تبدیل خواهد شد.

پس علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد.

پایگاه خبری اوشکایا بعنوان صدای مردم پژواک زنگ خطر بی آبی را به صدا در می آورد و از مسئولین شهرستان و استان می خواهد که پاسخگوی نیازهای درازمدت این شهرستان در موضوع آب باشند و حجم انبوه نیازها و مردم شهرستان را برآورده سازند

پاسخ دادن