۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » ایلخچی
  • شناسه : 3660
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
  • 409 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : جلال حق شناس
کمربندی کمر شکسته ایلخچی کی درمان خواهد شد ؟ / حکایت کمربندی کمر شکسته ایلخچی را فقط رئیس جمهور بخواند /

کمربندی کمر شکسته ایلخچی کی درمان خواهد شد ؟ / حکایت کمربندی کمر شکسته ایلخچی را فقط رئیس جمهور بخواند /

دلنوشته یک خبرنگار به رییس‌جمهور:. کمربندی کمر شکسته ایلخچی کی درمان خواهد شد ؟ / حکایت کمربندی کمر شکسته ایلخچی را فقط رئیس جمهور بخواند / ☑️ جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی ایران عزیز، باز هم تعلل و سهل‌انگاری مسؤولان اجرایی و استانیِ آذربایجان‌شرقی، به ویژه؛ راه و شهرسازی، منجر به فوت و از دست‌دادن […]

دلنوشته یک خبرنگار به رییس‌جمهور:.

کمربندی کمر شکسته ایلخچی کی درمان خواهد شد ؟ / حکایت کمربندی کمر شکسته ایلخچی را فقط رئیس جمهور بخواند /

☑️ جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی ایران عزیز، باز هم تعلل و سهل‌انگاری مسؤولان اجرایی و استانیِ آذربایجان‌شرقی، به ویژه؛ راه و شهرسازی، منجر به فوت و از دست‌دادن حیات یک مادر زحمت‌کش زیر چرخ‌های سنگین و نفس‌گیر یک‌دستگاه کامیون در خیابان اصلی شهر شد و اهالی ایلخچی را داغدار کرد و غرق ماتم ساخت و قلم را بر آن‌داشت تا مشکل چندین ساله این نقطه ازآذربایجان‌شرقی و اهالی مظلوم این شهر را به‌نگارش در آورد ، تا بلکه با تدبیر و معجزه قلم شما بزرگوار، نسخه جدید بر دردهای کهنه و دیرین این دیار تجویز گردد و کمر شکسته کمربندی این شهر نیز رنگ مرهم و ترمیم به‌خود گیرد و دل‌های زخمی شهروندان را التیامی نو بخشد و در نهایت منجر به زدایش غم از چهره اندوه‌گرفته این شهر و آبی شدن آسمان سیاه آن شود. هرچند نمی‌دانم چگونه می‌توان این معضل ۴۰ ساله را در این اندک مجال به شرح قلم‌آورد و کوتاه نمود. اما رسالت و تکلیف قلم و عرصه خطیر رسانه حکم می‌کند تا با همین قلم شکسته بیان کنم که آقای رئیسی؛
ایلخچی که دروازه غربی کلان‌شهر تبریز محسوب می‌شود و صداقت و نجابت مردمان این شهر زبانزد عام و خاص است و مردمان‌اش به شریف کشاورزی مشغول‌اند. اما بد نیست بدانید متأسفانه به‌خاطر همین شهرت حک‌شده بر پیشانی ما مردمان ایلخچی، روزگارمان سیاه گشته، و تا به امروز بهای سنگینی از این بابت پرداخته‌ایم و در کنار مشکلات عدیده بارش شده بر سرمان، بروز حوادث تلخ، ناگوار و دل‌خراش جاده ترانزیتی نیز، تاب و توان اهالی را از آنان سلب نموده است. چرا‌که به‌علت قرار گرفتن این شهر در مسیر جاده ترانزیتی و شاهرگ اصلی کشورهای اروپایی ترکیه و عراق و راه مواصلاتی بودن آن با استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، کردستان و کرمانشاه، روزانه تردد ۱۳۰ هزارخودروی سبک و سنگین از داخل این شهر، سال‌هاست که رنگ کم‌لطفی و بی‌مهری مسؤولان متعدد در دول گذشته و بی‌همتی آنان برای تکمیل کنار گذر این شهر را به‌خود دیده‌اند، و از سرِ همین نیز به‌ناچار هم‌چنان نظاره گر جان دادن عزیزان خود در زیر چرخ‌های سبک و سنگین خودروهای متعدد هستند و اگر بگویم این صحنه‌های دل‌خراش چنان در افکار مردم نقش بسته، که جایی برای آفرینش نقش‌های زیبا و رنگارنگ زندگی برای‌شان نگذاشته، اغراق نکرده‌ام. زیرا تحمل ۴۰ ساله این همه سختی بارش شده بر ایلخچی و این حجم از تردد روزانه، بروز تصادفات ناگوار و دلخراش در این شهر که بی‌توجهی مسؤولان امر، آن را به یک قتل‌گاه مبدّل ساخته، و معلوم هم نیست تا کی ادامه داشته باشد، امید و رمقی از جنس خوش برای مردمان ایلخچی نگذاشته است.
☑️ چراکه عبور جاده ترانزیتی از داخل شهر افزون بر ۲ نیمه نمودن این شهر به‌ قسمت‌های شمالی و جنوبی، موجب واقع‌شدن اداره‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان، مدارس و … در طرفین این جاده شده، و اهالی و دانش‌آموزان را مجبور می‌سازد تا برای انجام امور روزانه و رفتن به مدرسه، رنج عبور از عرض خیابان و خطرات حوادث ناگوار را با هزاران مشقت و دلهره متحمل شوند و باز هم حکایت و تراژدی بی‌پایان دل‌نگرانی‌ها و ترس از دست‌دادن جان شهروندان و هم‌نوعی از هم‌نوعان و از سر گرفته شدن نوش‌داروی بعد مرگ سهراب!!

☑️ جناب آقای رئیسی، جای یادآوری دارد که متأسفانه مسؤولان ذی‌ربط در طول ۱۴ سال از اقدام به احداث کنارگذر و تعلل در قبال تکمیل این پروژه حساس و حیاتی، رغبت چندانی از خود نشان نداده‌اند و هم‌چنان با وعده‌های دورغین و سر خرمن و تخصیص اعتبارات نامتوازن، هم‌چنان مردمان ایلخچی را داغدار و چشم‌به‌راه گذاشته‌اند. البته ناگفته نماند که لغو اجرای طرح پیشنهادی و به‌تصویب رسیده قطعه پنج آزاد راه ارومیه – تبریز که منطبق بر کنار گذر ایلخچی است، آن‌هم، بعداز مدت‌ها و به بهانه‌های واهی موجب سر در گمی مسؤولان راه و شهرسازی‌ ، تعیین و تکلیف نشدن پروژه و حاکمیت ترافیک سنگین بر این شهر، اتلاف وقت و منابع رهگذران و مسافران و دستگاه‌های امداد‌رسان از جمله، آمبولانس‌های اورژانس استان و شهرهای همجوار در انتقال بیماران و از دست‌دادن جان بسیاری از بیماران گیر افتاده در ترافیک سنگین شهر شده، و می‌شود‌. البته معطل ماندن مردم در ترافیک سنگین شهر به‌هنگام بروز تصادفات داخل شهر، آن‌هم به‌علت عدم استقرار یک کارشناس تصادف برای اعلام نظر کارشناسی، خود حکایتی دگر دارد و رنج بسیار که به‌جِد اذیت کننده و زمینه‌ساز نارضایتی مردم از مسؤولان کشور است.
☑️ جای یادآوری و توضیح بیش‌تر دارد طول این کنار گذر هشت کیلومتری که اجرای آن از ۱۳۸۶ آغاز شده، هم‌چنان با احداث شش کیلومتر در حد آسفالت و پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی، افزون بر آزاد‌سازی ۲ کیلومتر باقی‌مانده از آن نیازمند تخصیص اعتبار ویژه برای آزاد سازی است و در پنج سال اخیر به بهانه عدم تخصیص اعتبار کافی، قطره چکانی و حرکت لاک پشتی، کلید چراغ احداثی آن قرمز شده، و شهروندان منتظر روشن و سبز شدن این چراغ با دستان سبز مرد عمل هستند و انتظار داریم این اتفاق با دستان توانمند آن مقام عالی رقم بخورد و بر این جرقه‌های تأسف و یأس‌آور و متعجب‌کننده ناشی از حرکت نامعقول مسؤولان ذی‌ربط رنگ خاموشی بپاشد. زیرا متأسفانه با این روند فعلی که آنان به جای تأمین اعتبار و تکمیل این پروژه، شروع به فروش مصالح موجود این کنارگذر پرداخته‌اند، بیم آن می‌رود روزی کل پروژه نیز برای اجرای کاربری‌های مختلف به‌فروش برسد !!
و در این ارتباط امید است در جهت احقاق حق و حقوق اهالی، دستور جلوگیری از این کار نیز صادر گردد. جناب آقای دکتر رئیسی بزرگوار نکته مهم و حائز اهمیت در خصوص این کنار گذر، که این‌بار از وسط اراضی کشاورزی مشهور به «یال ایلخچی» در حال اجراست و خاک‌برداری و ترانشه‌های مرتفع در حال اجرای آن، افزون بر تخریب تنها راه ارتباطی پنج هزار کشاورز و به‌مخاطره انداختن جان آنان از طریق ایجاد رمپ‌های موقتی بسیار خطرناک ۱۴ ساله، به‌علت سوء مدیریت مسؤولان راه و شهرسازی و خیل عظیمی از اشکالات و نواقص، هم‌چنان رنگ بهره‌برداری به‌خود ندیده است. در حالی‌که با رفع موانع و تکمیل بخشی از موارد ، ازجمله تنها پل نیمه تمام غیراستاندارد همین کشاورزان که ربطی هم به پروژه کنار گذر ندارند، می‌توان بخش عظیمی از مشکلات آنهارا برطرف نمود و یا با تکمیل این کنارگذر بر آلودگی هوا و صوتی ناشی از تردد روزانه ۱۳۰ هزار خودروی سبک و سنگین گازوئیلی فرسوده و دودزا از داخل این شهر و انواع بیماری‌های تنفسی مهمان شده از این معضل که آمار آن بیش از استاندارد جهانی است، خاتمه بخشید و مانع از رشد چندین برابری این مشکلات فزاینده که حاکی از شکل‌گیری یک فاجعه تأسف‌بار در منطقه است و به‌جد یک زنگ خطر برای شهر و شهروندان و یک هشدار جدّی برای مسؤولان ذی‌ربط محسوب می‌شود، گشت. از این‌رو، در چنین شرایط اسف‌باری، آرزوی نگارنده این قلم که شاید آرزوی قلبی تک‌تک اهالی ایلخچی نیز باشد، برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور محترم و هیئت همراه، وزیر راه و شهرسازی برای بازدید سرزده از این پروژه حساس و تخصیص حدالاقل زمان ملاقات چند دقیقه‌ای برای شنیدن مطالبه‌های مردمی این شهر و مشاهده عینی بخشی از مشکلات یاد شده شهروندان ایلخچی، به‌ویژه دانش‌آموزان و سال‌خوردگان در حال گذر از عرض این خیابان و حضور دادرس‌تان در این شهر می‌باشد تا شاید از این‌طریق، دستوری بر تکمیل نهایی این پروژه، صادر گردد و بعد از سال‌های متمادی چراغ قرمز کنارگذر ایلخچی، سبز و روشن شود و افزون‌بر مرتفع‌شدن مشکلات اهالی ایلخچی، رهگذران همیشگی و در حال گذر استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی، کردستان و کرمانشاه نیز هموار و مرتفع گردد و دعای خیر آنان، بدرقه راه بی‌انتهای جناب‌عالی شود.
جلال حق شناس؛ خبرنگار ایلخچی

 


 

پاسخ دادن