۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » فرهنگی
  • شناسه : 3872
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۴۴
  • 307 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : ساعدنیوز
رونمایی از کتاب وکیل سایبری

رونمایی از کتاب وکیل سایبری

رونمایی از کتاب وکیل سایبری مجازی امروز به بخشی لاینفک از زندگی شهروندان تبدیل شده است. در عین حال، تعاملات و مناسبات فردی و اجتماعی در فضای سایبر نیازمند مدیریتی دقیق متفاوت است. با توجه به این که نوع تعاملات و مناسبات حاکم بر فضای مجازی ساختاری متفاوت از متن واقعیت دارد، تنظیم این تعاملات […]

رونمایی از کتاب وکیل سایبری


مجازی امروز به بخشی لاینفک از زندگی شهروندان تبدیل شده است. در عین حال، تعاملات و مناسبات فردی و اجتماعی در فضای سایبر نیازمند مدیریتی دقیق متفاوت است. با توجه به این که نوع تعاملات و مناسبات حاکم بر فضای مجازی ساختاری متفاوت از متن واقعیت دارد، تنظیم این تعاملات و مناسبات نیازمند مجموعه ای از قوانین خاص است که مبتنی بر شناختی کافی از فضای مجازی و مدیریت آن است.‬

 

‫در همین راستا نشستی با عنوان “حقوق سایبر: آسیب شناسی دانش حقوقی فضای مجازی” با حضور حقوقدانان و صاحبنظران برجسته  برگزار شد. محور این نشست بررسی وضعیت حقوق سایبر با تأکید بر محتوای کتاب “وکیل سایبری: آنچه یک وکیل حرفه ای بایستی از حوزه سایبر بداند” به قلم دکتر ۱_محسن محمودی ۲-علی محمودی ۳_حجت محمودی بود.‬

 

در ابتدای این نشست دکتر علی پیری مدیر عامل هلدینگ دانش بنیان و دیجیتال طلایه داران افق علم و مدیر مسئول ساعدنیوز با اشاره به اهمیت کتاب “وکیل سایبری” برای کسب و کارهای دیجیتال و ارتقای دانش حقوقی فعالان فضای مجازی، از تلاش انتشارات “چاپ اشراق” برای عرضه این کتاب با بهترین کیفیت موجود به بازار اشاره کرد و گفت: “ما خوشحالیم که انتشار یکی از پیشروترین کتاب ها در حوزه “حقوق سایبری” نصیب انتشارات چاپ اشراق شد و افتخار انتشار کتاب آقای دکتر محسن محمودی که یکی از سرآمدان حوزه سایبر هستند، نصیب ما شد. آرزومندیم که این کتاب گام مهمی در راستای ارتقای دانش حقوقی فضای سایبر باشد”.

 

در ادامه دکتر غلامرضا حاجی نوری استاد حقوق خصوصی دانشگاه تبریز با اشاره به خلأهای موجود در قوانین موجوده بر بروزرسانی قوانین تأکید کرد و گفت: “با توجه به این که جرایم در فضای سایبر دارای ویژگی های خاص خود هستند، قوانین و عناوین اتهامی مربوطه نیز باید با توجه به این ویژگی ها تنظیم شوند. از این جهت، ما به شدت نیازمند به روزرسانی قوانین موجود درباره فضای مجازی هستیم”.

 

دکتر حاجی نوری ضمن استقبال از انتشار کتابی با عنوان “وکیل سایبری” با تمرکز بر موضوع “جرایم سایبری و قوانین مربوطه”، این کتاب را یک راهنمای خوب برای وکلا دانست و گفت: “یکی از خلأهای موجود در زمینه حقوق سایبر عدم وجود منابع کافی و به روز در این حوزه است. فضای مجازی با سرعت نور در حال تغییر و تحول است و به همراه آن، جرایمی که در این فضا رخ می دهد، دارای ویژگی های خاص و بروزی است و مدیریت حقوقی این فضا مستلزم دانش و اطلاعات به روز است. آقای دکتر محمودی که دارای تجربه عملی در حوزه مدیریت فضای مجازی است، و نیز دارای دانش حقوقی وافی در این حوزه نیز هست، توانسته یک کتاب راهنمای بسیار مفید و مؤثر را تألیف کند”.

 

عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تبریز با تحسین مضاعف از محتوای مفید این کتاب و بخش های جالب توجه آن، به جداول مصادیق مجرمانه در فضای مجازی که برای اولین بار در کتاب “وکیل سایبری” تنظیم شده اشاره کرد و افزود: “یکی از مهمترین بخش های این کتاب، جداولی است که به تشریح مصادیق مجرمانه در فضای مجازی اختصاص یافته است. یکی از پرچالش ترین وظایف وکلا در دادگاه در پرونده های مربوط به جرایم سایبری، تعیین مصداق مجرمانه با توجه به عناوین اتهامی مأخوذ از قانون است. جداول موجود در کتاب “وکیل سایبری” مشخصاً بر اساس تجربه های چندین ساله آقای دکتر محمودی در زمینه مدیریت فضای مجازی و دانش حقوقی ایشان تنظیم شده است و واقعاً من همه وکلا را توصیه می کنم که به این بخش عنایت ویژه داشته باشند”.

 

‫بعد از اتمام سخنرانی دکتر حاجی نوری در مراسمی ویژه از کتاب “وکیل سایبری: آنچه یک وکیل حرفه ای بایستی از حوزه سایبر بداند” به قلم دکتر محسن محمودی و علی محمودی وحجت محمودی رونمایی شد.‬

‫در ادامه دکتر محسن محمودی مؤلف کتاب، کارشناس سایبری و مدرس دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت. دکتر محمودی با اشاره به ضرورت ارتقای دانش حقوق سایبری از رویکرد عملی کتاب گفت و افزود: “کتابی که امروز بحمدالله با همکاری انتشارات چاپ اشراق به زینت طبع آراسته شده است، حاصل چندین سال فعالیت عملی در حوزه مدیریت فضای مجازی است. در این کتاب، سعی شده است که بنا بر تجربه های عملی و عملیاتی در حوزه مدیریت فضای سایبر و نیز دانش حقوقی به احصاء مصادیق جرایم سایبری و تدقیق قوانین مربوطه و تعاریف کلیدواژه ها و اصطلاحات پربسامد در حوزه حقوق سایبر پرداخته شود”.‬

 

دکتر محمودی با تأکید بر اهمیت به روزرسانی دانش حقوق سایبر با توجه به پیشرفت های روزافزون در این حوزه به ضرورت عنایت ویژه وکلا به اقتضائات حقوقی خاص فضای سایبر و عناوین مجرمانه مربوطه اشاره کرد و گفت: “این کتاب به وکلای حرفه ای کمک می کند تا دیدی تخصصی تر به فضای سایبر داشته باشند. فضای سایبر اقتضائات خاص خودش را دارد و طبیعتاً یک وکیل نیازمند مشاوره های تخصصی در پرونده های فضای سایبری دارد و این کتاب با تدقیق مصادیق مجرمانه، تعاریف اصطلاحات و عناوین و نیز تجمیع قوانین موجوده در این حوزه توانسته به عنوان یک منبع قابل اعتماد این مشاوره ها را در اختیار وکلای محترم قرار دهد”.

 

دکتر محسن محمودی با اشاره به پیچیده تر شدن جرایم در حوزه فضای سایبر، اهمیت مضاعف ارتقای دانش حقوق سایبر برای وکلا مورد تأکید قرار داد و گفت: “با توجه به این که ما در میدان عملیاتی در حوزه مدیریت سایبری فعالیت داریم، از نزدیک با پیشرفت های پیچیده در حوزه جرایم سایبری آشنائیم. حتی در تنظیم جداول مصادیق مجرمانه در فضای سایبر، برخی از مصادیق و عناوین را برای پیشگیری از اشاعه نیاوردیم. بنابراین، شناخت جرایم سایبری و مدیریت آنها مستلزم یک اهتمام ویژه و تلاش مضاعف است”.

 

آقای علی محمودی کارشناس حقوق و مؤلف دوم کتاب با تشکر از حُسن توجه اساتید فن به این کتاب، از نو بودن این پژوهش و پیشگام بودن آن در زمینه پژوهشی مورد نظر گفت و آن را یک نمونه عملی از تبدیل تجربه به دانش دانست. علی محمودی گفت: “ما در حوزه فضای مجازی با توجه به گستردگی استفاده از آن، دارای تجربه های انباشته فرآوانی هستیم که می توانند زمینه تولید دانش اعم از دانش فنی و دانش حقوقی در فضای سایبر را فراهم کنند. کتاب “وکیل سایبری” نمونه عملی از تبدیل ذخایر ارزشمند تجربه های عملیاتی در حوزه سایبر به دانش است. ارتقای سطح دانش حقوقی در حوزه سایبر یکی از دستاوردهای اصلی این کتاب است”.

 

دکتر سالار صادقی حقوقدان و مدرس دانشگاه با استقبال گرم از انتشار کتاب “وکیل سایبری” این کتاب را یک رویداد ویژه در عرصه دانش حقوق سایبری ارزیابی کرد و گفت: “من به آقای دکتر محسن محمودی و دیگر نویسندگان محترم کتاب تبریک می گویم که توانسته اند چنین رویداد ویژه پژوهشی را رقم بزنند. این کتاب خلأ مهمی را در حوزه حقوق سایبر پر خواهد کرد. جرایم سایبری مکانیسم بسیار پیچیده ای دارند و طبیعتاً فهم این مکانیسم و تعیین عناوین اتهامی و مصادیق جرایم سایبری در این حوزه کار بسیار دشواری است. این کتاب توانسته به یک منبع قابل اعتماد در این حوزه برای وکلا تبدیل شود. انتظار ما این است که این کتاب مورد عنایت خاص وکلای محترم قرار بگیرد چون واقعاً نیازمند چنین منابع روزآمد و عملیاتی ای در حوزه حقوق سایبری هستیم”.

 

آقای حمید والایی وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به این که مجرمان همیشه یک قدم از قانون جلوتر هستند به پیچیدگی های خاص پرونده های حقوقی در حوزه سایبر اشاره کرده و گفت: “ما در حوزه سایبر با پرونده های بسیار پیچیده و عجیبی مواجهیم که فهم این پرونده ها مستلزم دانش خاص سایبری است. تعیین عناوین اتهامی و نیز مصادیق مجرمانه در حوزه سایبر کار بسیار خطیری است. کتاب دکتر محمودی واقعاٌ یک منبع مؤثر و مهم برای یک وکیل در این حوزه به حساب می آید. دانش حقوق سایبری و تجربه های ارزشمند آقای دکتر محسن محمودی در حوزه مدیریت عملیاتی فضای سایبر یقیناً بر اهمیت این کتاب می افزایند. این کتاب یک گام مؤثر در راستای ارتقای دانش حقوقی در حوزه سایبر است. به عنوان یک وکیل من انتشار این کتاب را به فال نیک می گیرم”.

 

آقای دکتر بهرام ستاری عضو هیئت مدیره کانون کارآفرینی کشور و مدرس دانشگاه به عنوان سخنران آخر این نشست، از اهمیت به روزرسانی دانش حقوقی در حوزه سایبر برای توسعه بهینه کسب و کارهای دیجیتال گفت و با اشاره به اهمیت کتاب “وکیل سایبری” در پر کردن یک خلأ بزرگ در این حوزه افزود: “امروز ما در زمینه کارآفرینی دیجیتال و سایبری با وضعیت به مراتب دشوارتری مواجهیم. خطرات قابل توجهی در حوزه سایبر و دیجیتال کارآفرینان را تهدید می کند و یقیناً به دلیل برخی خلأها در زمینه دانش حقوقی، کارآفرینان عرصه سایبری و دیجیتال در برخی موارد با دشواری های مضاعفی به نسبت دیگر کارآفرینان دست به گریبان هستند. انتشار کتاب “وکیل سایبری” یک خبر خوش برای این دسته از کارآفرینان است. وقتی شما یک مشکل حقوقی در فضای سایبر دارید، یقیناً یک منبع خوب درباره جرایم سایبری و فضای مجازی می تواند مایه دلگرمی شما باشد. از این نظر، این کتاب برای ما مغتنم و قابل تحسین است”.رونمایی از کتاب وکیل سایبری

پاسخ دادن