۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده » فرهنگی
  • شناسه : 9505
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
  • 59 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری ایرنا

اسماعیلی: سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه‌ است

آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر و ناشران برگزیده چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شنبه ۲۴ تیر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات […]

آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر و ناشران برگزیده چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شنبه ۲۴ تیر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حمید پارسانیا دبیر علمی چهلمین جایزه کتاب سال، محمد حسین ظریفیان یگانه مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌ اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر و کارشناسان و فعالان فرهنگی حضور داشتند.

تالیف و ترجمه بیش از ۱۰۸ هزار کتاب در سال ۱۴۰۲

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه جریان فرهنگی کشور رو به جلو حرکت می‌کند، گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۸ هزار کتاب تالیف و ترجمه شده است، این کتاب‌ها برخی برای نخستین بار چاپ شدند و برخی آثاری هستند که تجدید چاپ شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه صدور مجوزها برای کتاب با قدرت انجام می‌شود، ادامه داد: شاید کمتر از دو درصد کتاب‌ها به بحث‌های کارشناسی دوباره می‌رسد، تا مورد بررسی قرار بگیرند. باید این رفت و برگشت با حداقل تاخیر، حداکثر دقت و احترام به خالق اثر انجام شود. حتی یک نویسنده نباید از این روند دلخور باشد.

او درباره ادامه‌ فعالیت جایزه کتاب سال، بیان کرد: بنا بر این است که در این حوزه با نظارت و حمایت آثاری مورد تجلیل و حمایت قرار بگیرد که بتواند مسایل مرتبط با حوزه خود را حل کند. فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبتنی بر خلاقیت است.

اسماعیلی با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه در بخش مجازی به فروش رسیده است، ادامه داد: این روند عدالت فرهنگی ایجاد کرد و از همه شهرها به طور یکسان توانستند از این امکانات استفاده کنند.

سرانه مطالعه برای هر ایرانی ۳۳ دقیقه، بدون درنظر گرفتن کتاب‌های ادعیه، آموزشی و کمک درسی استوزیر فرهنگ درباره سرانه مطالعه در ایران اعلام کرد: نمی‌توان گفت که اطلاعات دقیقی از سرانه مطالعه داریم اما آخرین بررسی نشان می‌دهد، سرانه مطالعه برای هر ایرانی ۳۳ دقیقه، بدون درنظر گرفتن کتاب‌های ادعیه، آموزشی و کمک درسی است.

اسماعیلی گفت: بخش عمده فروش کتاب در نمایشگاه کتاب به کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص دارد. باید مسئولان در وزارت ارشاد بسته کاملی را برای این منظور رونمایی کنند.

برگزیده شوندگان به قدر کافی شناسایی نمی‌شوند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه فراخوان، گردآوری و داوری آثار کار بزرگ و پر دامنه‌ای است، گفت: چهل سال از عمر این جایزه می‌گذرد و در سطح کشوری از جوایز معتبر است، زیرا دارای دقت نظر و جایگاه علمی بالا است.

یاسر احمدوند با بیان اینکه برگزیده شوندگان به قدر کافی شناسایی نمی‌شوند، ادامه داد: آثار برگزیده باید مورد اقبال بیشتری قرار بگیرند، در معاونت فرهنگی برنامه‌هایی برای معرفی بهتر این آثار تدارک دیده شده است مانند برنامه‌هایی که شبکه کتاب تولید می‌کند و به دیگر شبکه‌ها ارائه خواهد داد.

 

کتاب محل وصل عالم معنا به این دنیا است

حمید پارسانیا نیز با بیان اینکه کتاب محل استقرار کلام و کلمه، حلقه وصل عالم معنا به این دنیا است، گفت: نویسندگان و کسانی که اهل کتابت هستند، این نقش را دارند و زندگی انسان را تحت تاثیر آثار خود قرار می‌دهند. نویسنده محل ظهور این امر است.

دبیر علمی چهلمین دوره جایزه کتاب سال با اعلام اینکه آثار در دبیرخانه جایزه کتاب سال در ۱۱ گروه مورد بررسی قرار گرفته است، توضیح داد: آثار در بیش از ۷۵ کارگروه مورد بررسی قرار گرفت. بخش مهم آثار مورد بررسی آثار تالیفی هستند که بعد از سه مرحله انتخاب شده‌اند.

پاسخ دادن