۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » سیاسی
  • شناسه : 12671
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
  • 40 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری ایرنا
در سومین ملاقات با آیت‌الله رئیسی؛ السودانی از پشت تریبون ایران چه گفت؟

در سومین ملاقات با آیت‌الله رئیسی؛ السودانی از پشت تریبون ایران چه گفت؟

«محمد شیاع‌السودانی» که صبح دوشنبه – ۱۵ آبان ماه – در دومین سفر دیپلماتیک خود در مقام نخست وزیری عراق به تهران سفر کرده است، بر رایزنی و تبادل نظر بر سر اصل «بازدارندگی رژیم صهیونیستی و آمریکا» تاکید دارد، اهمیتی که ایران هم به سفر نخست وزیر عراق داد، نشان می‌دهد که این کشور […]

«محمد شیاع‌السودانی» که صبح دوشنبه – ۱۵ آبان ماه – در دومین سفر دیپلماتیک خود در مقام نخست وزیری عراق به تهران سفر کرده است، بر رایزنی و تبادل نظر بر سر اصل «بازدارندگی رژیم صهیونیستی و آمریکا» تاکید دارد، اهمیتی که ایران هم به سفر نخست وزیر عراق داد، نشان می‌دهد که این کشور از چه جایگاه و اهمیتی برای کشورمان برخوردار است.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» امروز و برای دومین بار میزبان شیاع السودانی شد؛ یک بار هشتم آذر ماه ۱۴۰۱ و این بار ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲. اما رئیس جمهور و نخست وزیر عراق برای سومین بار همدیگر را ملاقات کردند که ۲ بار در تهران و یک بار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شهریورماه امسال انجام شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران امسال در شرایطی میزبان چهارمین مقام خارجی خود در تهران است که جنس این میزبانی متفاوت و خاص است. «چانه‌زنی بر سر اعلام آتش بس در فلسطین». «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه که چندی پیش در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی خود به آخرین تحرکات و رایزنی‌های میدانی و تلفنی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده بود، تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و کشتار گسترده غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان و حمایت‌های تسلیحاتی گسترده آمریکا از رژیم متجاوز صهیونیستی را عامل اساسی تشدید بحران جاری در منطقه دانست و در این سوی خط تلفنی همتای عراقی‌اش بر ضرورت اقدام منسجم و هماهنگ کشورهای اسلامی برای حمایت از مردم فلسطین، توقف حملات و جلوگیری از گسترش جنگ تأکید کرد.

البته این گفت‌وگوهای تلفنی برسر موضوع روز فلسطین محدود به وزارت خارجه نیست بلکه در سطح بالا ، رئیس جمهور در ۲۲ مهرماه با نخست‌وزیر عراق درباره تحولات فلسطین و جنگ در غزه رایزنی کرد که در این طرف خط السودانی با تاکید بر تداوم گسترش روابط دو کشور، از مواضع اصولی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد که ماحصل این گفت و شنود، سفر او به تهران است.

السودانی در حالی به تهران سفر کرده است که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی و کاهش فشارها به اسرائیل در منطقه حضور دارد و تلاش می‌کند تا هم‌پیمانان آمریکا را برای آرام کردن اوضاع در غزه با خود همراه کند. اما هدف وزیر خارجه آمریکا درخواست از دولت عراق برای آرام کردن گروه‌های مقاومت عراقی است که پایگاه‌های آمریکایی را از آغاز حمله اسرائیل به غزه مورد حمله قرار داده‌اند. این در حالی است که نخست‌وزیر عراق در اجلاس قاهره و در میان برخی از سران عربی حاوی پیام مهم برای هم‌پیمانان عربی آمریکا بود و آن نگاه متفاوت و اصولی امروز عراق به فلسطین است.

رایزنی در سعدآباد

پس از استقبال رسمی رییس جمهور از نخست وزیر عراق در سعدآباد طرفین با مرور آخرین وضعیت توافقات دوجانبه، بر ارتقای سطح همکاری‌ها و ضرورت توقف فوری حملات و امدادرسانی به مردم غزه تاکید کردند، آنها عملکرد سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در زمینه عمل به وظیفه خود در حمایت از حقوق ملت فلسطین را شکست خورده دانسته و تاکید کردند که اکنون وظیفه ملت‌های منطقه، مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است که با همکاری و هماهنگی به کمک مردم فلسطین بشتابند.

در این دیدار بر رفع محاصره و ارسال کمک‌های امدادی به این منطقه، راه‌های ایجاد اجماع جهانی برای توقف جنگ هم گفت‌وگو شد.

رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در خِلال این دیدار با مرور آخرین وضعیت تفاهمات و توافقات دوجانبه، بر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تعاملات طرفین تاکید کردند.

موضع مشترک ایران و عراق

رئیس‌جمهور پس از دیدار دوجانبه در نشست مطبوعاتی حضور یافت و بار دیگر بر راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین اعلام کرد که هر گونه اقدامی که در سطح کشورهای اسلامی، در سطح کشورهای منطقه و بین‌الملل برای جلوگیری رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، همکاری و حمایت می‌کنیم.

محور اصلی این نشست بیان مواضع مشترک ایران و عراق درباره جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین و غزه بود که هر دو کشور تاکید صریح دارند که حملات رژیم صهیونیستی به غزه باید هر چه سریع‌تر متوقف شده و با رفع محاصره، امدادرسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام شود.

رئیس‌جمهور درباره موضع جمهوری اسلامی هم تصریح کرد که هر چه سریع‌تر باید بمباران‌ها قطع و آتش‌بس اعلام شود و هرچه سریع‌تر به مردم مظلوم و مقتدر غزه کمک رسانی انجام گیرد. این جنایت هولناک و جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و کودک‌کشی است که امروز به دست رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود. حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و شکستی که به این رژیم وارد کرد، رژیم صهیونیستی فرو ریخته است.

رئیس جمهور گفت: امروز کشورهای اسلامی، منطقه و جهان آنهایی که به خدا معتقدند در مقابل خدا، آنهایی که به وجدان بشری معتقدند به وجدان، آنهایی که به تاریخ اعتقاد دارند در مقابل تاریخ، نمی‌توانند نسبت به سکوتشان در مقابل این جنایت‌ها پاسخگو باشند.

رئیسی در پایان از حضور نخست وزیر عراق و بیان مواضع خوبشان در مساله فلسطین قدردانی و اظهار امیدواری کرد که راه برای همکاری دیگر کشورها هموار شود تا بتوانیم مجموعه اقدامات را در جهت جلوگیری رژیم صهیونیستی از این جنایات انجام بدهیم.

طعنه نخست وزیر عراق به بلینکن

السودانی که سفرش را به تهران برای تاکید بر عمق روابط بین عراق و ایران و غزه عنوان کرده بود، گفت که ما بر موضع ثابت و اصولی عراق در ارتباط با مساله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین برای تحقق آزادی خود و تشکیل دولت مستقل با پایتختی قدس شریف تاکید می‌کنیم. بحران اخیر صرفا زاییده روز ۷ اکتبر امسال نبود بلکه این بحران نتیجه سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بوده که با کشتار و کوچاندن ملت فلسطین و سیاست‌های شهرک‌سازی و هتک حرمت به مسجدالاقصی صورت گرفت.

نخست وزیر عراق به بیان موضع کشورش در اجلاس قاهره که مرجعیت‌های دینی در عراق بر آن تاکید داشتند اشاره کرد و گفت که در راس آنها مرجعیت دینی ما در نجف و مرجعیت سیاسی ما بر آن تاکید داشته و دارند.

السودانی در کنایه به بلینکن که توسعه نیافتن جنگ در منطقه را خواستار شده است، گفت: کسانی که خواهان عدم توسعه جنگ در منطقه هستند باید به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جنایت و کشتار سازمان‌یافته مردم غزه فشار وارد کنند. تصمیم درباره اینکه منطقه به یک جنگ گسترده کشیده نشود در دست طرف‌هایی است که این تجاوزات را علیه ملت ما در غزه مرتکب می‌شود.

او هم به مواضع مشترک ایران و عراق اشاره کرد و گفت: تهران – بغداد به دنبال هماهنگ‌سازی مواضع خود و فشار بر کشورهای تاثیرگذار به منظور توقف هر چه سریعتر بمباران غزه و کشتار مردم فلسطین هستند. اهالی و ساکنان غزه سالیان سال در زندانی بزرگ به سر می‌برند در حالی که جهانیان همه شاهد این موضوع هستند و هیچ اقدامی برای پیاده‌سازی قطعنامه‌های بین‌المللی که صادر شده و تصمیمات بین‌المللی و کنفرانس‌های زیادی که در این زمینه تصمیمات مهمی را اتخاذ کردند مانند کنفرانس‌های اسلو و مادرید انجام نمی‌دهند.

السودانی در این نشست مشترک در تهران اعلام کرد که جامعه و نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهدات خودشان ناکام بوده‌اند.

نخست وزیر عراق در خلال موضوع فلسطین به روابط بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: کمیته امنیتی میان ایران و عراق موفق شد که به تعهدات خود درخصوص مناطق مرزی و اماکنی که در مرز تنش ایجاد می‌کرد، عمل کند و این تنش‌ها را از بین ببرد. اجازه نمی‌دهیم از سرزمین عراق خطری متوجه ایران شود.

در دیدار دوجانبه رهبر انقلاب و السودانی چه گذشت؟

نخست وزیر عراق پس از ملاقات با رئیس جمهور ایران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

حضرت آیت الله «سید علی خامنه‌ای» در این دیدار با اشاره به نقش ویژه کشور عراق در افزایش فشارهای سیاسی دنیای عرب و جهان اسلام به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه، تاکید کردند: آمریکایی‌ها حقاً و انصافاً شریک جرم صهیونیست‌ها در جنایات غزه هستند.

ایشان با قدردانی از مواضع خوب و قوی دولت و ملت عراق در حمایت از مرده غزه، بر لزوم افزایش فشارهای سیاسی دنیای اسلام به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه تاکید کردند و گفتند: کشور عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه، می‌تواند در این زمینه نقش ویژه‌ای داشته باشد و یک خط جدید را در دنیای عرب و جهان اسلام به‌ وجود بیاورد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اوضاع رقت‌بار غزه و جریحه‌دار شدن دل‌های همه انسان‌های آزاده از این جنایات و قساوت‌ها افزودند: از همان روزهای اولِ حملات رژیم صهیونیستی تمام قرائن و شواهد نشان دهنده دخالت مستقیم آمریکایی‌ها در اداره جنگ است و هرچه از این جنگ می‌گذرد، دلایل نقش مستقیم آمریکا در هدایت جنایت‌های رژیم صهیونیستی قوی‌تر و پررنگ‌تر می‌شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی آمریکا نباشد، کار برای رژیم صهیونیستی قابل ادامه‌دادن نخواهد بود؛ آمریکایی‌ها حقاً و انصافاً شریک جرم صهیونیست‌ها در جنایات غزه هستند.

ایشان تاکید کردند: به‌رغم همه کشتاری که در غزه انجام می‌شود، رژیم صهیونیستی تا الان شکست خورده‌ واقعی در این ماجرا است زیرا نتوانسته‌ آبروی از دست رفته خود را بازگرداند و در آینده هم قادر به این کار نخواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی لزوم تلاش همه‌جانبه برای افزایش فشارهای سیاسی به آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور توقف بمباران‌ها در غزه را مورد تاکید قرار دادند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران و عراق با هماهنگی یکدیگر می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین و تاثیرگذار باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین درباره همکاری‌های دو جانبه ایران و عراق در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی فرمودند: کارها بحمدالله پیش می‌روند اما باید مراقب بود پیگیری توافق‌ها با همان انگیزه اولیه استمرار یابد و دچار کندی نشوند. ایشان در پایان از مردم و دولت عراق و شخص نخست وزیر بابت مهمان نوازی و خدمات‌رسانی و برقراری امنیت در ایام اربعین صمیمانه تشکر و قدردانی کردند.

السودانی در این دور از سفر منطقه ای خود پس از تهران به برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر می‌کند.

پاسخ دادن