۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اقتصادی
  • شناسه : 4186
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
  • 289 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : مهدی عارفی اسکوئی
  • منبع : خبرگزاری تسنیم
منافع سند همکاری ۲۵ساله با چین برای ایران/ ۴۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در راه است

منافع سند همکاری ۲۵ساله با چین برای ایران/ ۴۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در راه است

منافع سند همکاری ۲۵ساله با چین برای ایران/ ۴۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در راه است

توافق جامع ۲۵ساله ایران و چین که پس از مطرح شدن، مورد انتقاد وسیع غربگرایان کشور ما قرار گرفت، چه منافعی برای ایران دارد؟

امیر دلیری کارشناس اقتصادی و معاون اسبق وزارت اقتصاد با بیان این که امضاء سند همکاری با چین، راه را برای ایجاد یک واحد پولی مشترک باز خواهد کرد، معتقد است: سرمایه‌گذاری مستقیم چین در بخشهای مهم اقتصادی ایران پاسخ مناسبی به اقدامات ایذائی آمریکاست.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه پیشنهاد همکاریهای بلندمدت ایران و چین ابتدا در سفر رییس جمهور چین به ایران در بهمن سال ۹۴ و در پی ملاقات با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مطرح گردید‌، گفت: این سند در زمانی به امضاء رسید که ایران در اوج تحریمهای یکجانبه و تحت فشارهای حداکثری در سه سال گذشته آمریکا قرار داشته است، این تحریمها حتی برای واردات دارو در شرایط ویژه کرونایی به‌واسطه بستن کلیه ارتباطات بانکی، بیمه‌ای و جلوگیری از هرگونه تبادل و انتقال ارز، فشار زیادی به بخش واردات و صادرات ایران وارد کرد. به‌رغم تحمل فشارهای همه‌جانبه به اقشار مختلف جامعه با درآمدهای کم و متوسط به‌علت تشدید افزایش نرخ تورم و کاهش مجدد ارزش پول ملی، کشور از پوسته سخت فشارهای اقتصادی بیرون آمد و مشکلات عمده را با اهرم مقاومت پشت‌سر گذاشته است.

معاون اسبق وزارت اقتصاد می‌گوید: سند راهبردی همکاریهای درازمدت بین جمهوری اسلامی ایران و چین در شرایطی امضاء شد که آمریکا تحریمهای ظالمانه وضع‌شده توسط ترامپ به‌منظور وارد آوردن فشارهای حداکثری را لغو نکرده و تحریمهای خود را به دو کشور روسیه و چین تعمیم داده است، لذا امضاء این سند راهبردی، بهترین فرصت و موقعیت سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی را برای دو کشور فراهم کرده است. تقویت این بلوک‌بندی با کشور روسیه و هند و پیوستن کشورهای همسو مانند عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای تازه استقلال‌یافته شوروی سابق در گامهای بعدی، آرایش جدیدی را در جهت تقویت همکاریهای دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف برای این کشورها برقرار می‌نماید.

وی افزود: امضاء این سند باعث تقویت همکاریهای اقتصادی، پولی و مالی و تجارت فی‌مابین خواهد شد. درباره جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین شرکتهای خصوصی و دولتی دو کشور که یکی از محورهای اصلی این سند همکاری است، مقرر شده است کشور چین مبلغ ۲۸۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار در بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کند. درحالی که آمریکا کشورها را از سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران می‌ترساند، سرمایه‌گذاری مستقیم چین در بخشهای مهم اقتصادی پاسخ مناسبی به اقدامات ایذائی آمریکا است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن