۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » تاریخی
  • شناسه : 8780
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
  • 111 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : مهدی عارفی اسکوئی( ایشیق )
  • منبع : اوشکایا
مولانا نجم‌الدین اسکوئی
مولانا نجم‌الدین اسکوئی

مولانا نجم‌الدین اسکوئی

وی در زمان سلطنت جهانشاه قاضی‌القضات بوده و پادشاه به وی اعتقاد کامل داشت. ابوالمظفر سلطان جهانشاه مشهور به جهانشاه حقیقی فرمانروای نیرومند قراقویونلو در سال‌های ۸۴۱ الی۸۷۰ هجری قمری (816 – 844 شمسی ) بود قاضی‌القضات بود

مولانا نجم الدین اسکوئی:
وی در زمان سلطنت جهانشاه قاضی‌القضات بوده و پادشاه به وی اعتقاد کامل داشت. ابوالمظفر سلطان جهانشاه مشهور به جهانشاه حقیقی فرمانروای نیرومند قراقویونلو در سال‌های ۸۴۱ الی۸۷۰ هجری قمری (۸۱۶ – ۸۴۴ شمسی ) بود قاضی‌القضات بود.او اکثر اوقات پیاده تردد می‌کرده و هرگز از بابت قضاوت و حتی نکاح و حق کتابت چیزی از مردم نمی‌گرفته است. سند وی در حدیث بسیار عالی است. مولانا ابراهیم سلماسی از جمله شاگردان وی بوده است. آن اقضی القضات محکمۀ عدالت جوئی مولانا نجم‌الدین محمد اسکوئی در طرف شرقی میدان اسکو حظیره دارد، مشخص و معین. ( شاید منظور قبرستان قدیمی سبزه میدان باشد که گورستان فوق درکوچۀ پیر قرار داشت و بعداً کم کم به طرف دامنۀ کوه که امروزه کانون فجر هم در آن محل بنا گردیده، توسعه می‌یابد. اکنون چنین محلی در اسکو شناخته شده نیست )
مولانا نجم‌الدین از شاگردان مولانا کمال‌الدین باکویی است. او در تاریخ ۸۷۹ هجری – قمری( ۸۵۳ شمسی ) دار فانی را وداع گفته است، همزمان با درگذشتش فضلای عصر این قطعه را به نظم کشیده‌اند:
کشاف علوم و نجم اصحاف
علامه و افتخار عالم
آن لحظه که کرد مرغ روحش
پرواز بسوی عرش اعظم
از سال وفات او خبر داد
« قرآن و حدیث » هر دو با هم
وی را فرزندان فاضل بوده همه مجموعۀ فضائل و کمالات، حاوی معقولات و منقولات، از جمله: مولانا فتوح‌الدین فتح‌الله، مولانا شمس‌الدین محمد، مولانا شرف‌الدین علی و از اینها نیز فرزندان عالم عامل کامل پیدا شده از جمله خلف صدق مولانا شرف‌الدین علی و مولانا حبیب‌الله.
( حافظ حسین، روضات الجنان صص ۶۱، ۶۰ ،۵۹، ۵۸ )
 تیمچه مظفریه، در دوره‌ قاجار ساخته شده. ولیعهد آن دوره مظفرالدین میرزا بود. قدیم‌ها رسم بود اگر ولیعهد از چیزی خوشش می‌آمد، آن ‌را به او پیشکش می‌کردند. حالا بشنوید از حاج شیخ جعفر قزوینی که این تیمچه را بنا کرده بود. وقتی مظفرالدین میرزا به آن‌جا سر زد و حسابی بنا را پسندید، حاج قزوینی نام تیمچه را مظفریه گذاشت. به این ترتیب هم ساختمان را برای خودش نگه داشت و هم ولیعهد را راضی کرد.
مظفرالدین میرزا در ۱۲ جمادی‌الثانی ۱۲۶۹ ه‍.ق( ۱۲۳۱ شمسی ) در تبریز زاده شد. پدرش ناصرالدین‌شاه و مادرش شکوه‌السلطنه، دختر فتح‌الله میرزا شعاع‌السلطنه سی و ششمین پسر فتحعلی‌شاه، بود. مظفرالدین میرزا پسر بزرگ ناصرالدین‌شاه نبود.
با توجه به مطالب بالا مولانا نجم‌الدین اسکوئی ۸۵۳ شمسی فوت کرده در حالی که مظفرالدین شاه ۱۲۸۵ در گذشته است. اگر اعداد را از هم کسر کنیم ۴۳۲ سال تفاوت به چشم می‌خورد. ۴۳۲= ۸۵۳-۱۲۸۵ در حقیقت نجم‌الدین اسکوئی ۴۳۲ سال قبل از مظفرالدین میزا از دنیا رفته است. حال چگونه است که حکم مظفریه را او امضاء کرده است!؟

پاسخ دادن